Μεσίτες μαθησιακού υλικού

Αρθρογράφοι: Συμεών Ρετάλης & Κωνσταντίνα Γεώργα

Πηγή: eLearningNews
Πολλοί είναι αυτοί που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν και να αξιοποιήσουν τις διαδικτυακές τεχνολογίες στην εκπαίδευση αναπτύσσοντας μαθησιακό υλικό και περιγράφοντάς το με μετα-δεδομένα, ώστε να είναι δυνατή η εύκολη εύρεσή του, μέσω μηχανών αναζήτησης αλλά και η επαναχρησιμοποίησή του. Αναφερόμενοι σε μαθησιακό υλικό, ουσιαστικά μιλάμε για μαθησιακά αντικείμενα (Learning objects) τα οποία, με τη σειρά τους, χαρακτηρίζονται από μετα-δεδομένα (Metadata), με πιο χαρακτηριστικό το LOM data μοντέλο που έχει ανακύψει από την ΙΕΕΕ.

Έτσι, βλέπουμε μια έντονη κινητικότητα στην ανάπτυξη συστημάτων που υλοποιούν την υπηρεσία «μεσίτης» μέσω της οποίας έρχονται σε επαφή οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητευόμενοι για την ανταλλαγή και διανομή μαθησιακού υλικού.

Πρόκειται όμως για μια τάση της εποχής, ένα νέο ρεύμα που κινεί τα δεδομένα ή μια προοπτική που ανοίγει διάπλατα καινούριους ορίζοντες στη μάθηση και στο διαμοιρασμό της γνώσης; Όλα τα παραπάνω έχουν σηματοδοτηθεί  από το 2001 με το ΜΙΤ Open Course Ware, το οποίο συνιστά μια διαδικτυακή έκδοση του ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού υλικού που παρέχεται από το ΜΙΤ και είναι διαθέσιμο σε όλους. Συνεχίζοντας, η Unesco με την υποστήριξη του Hewlett Foundation, δημιούργησε το παγκόσμιο OER Community wiki τo 2005, με απώτερο σκοπό τη συνεργατική δράση στο διαμοιρασμό πληροφοριών όσον αφορά την παραγωγή ανοικτών μαθησιακών πόρων.

Xαρακτηριστικά συστήματα αποθήκευσης μαθησιακών αντικειμένων (Learning objects), είναι τα εξής:

–    MERLOT (Το μαθησιακό υλικό είναι κατηγοριοποιημένο σε 11 κατηγορίες)
–    Lemill
–    LearnAlberta Portal
–    Αustralia’s free online network for educators
–    SMETE
–    Open Educational Resources (OER)
–    Εκπαιδευτική Πύλη Cosmos
–    The New Zealand’s Open Educational Resources Repository
–    Ariadne

Ουσιαστικά, τα μεσιτικά συστήματα πόρων μάθησης θεωρούνται ως τα “state-of-the-art” συστήματα τα οποία διευκολύνουν τη δημοσιοποίηση, προσφορά, εύρεση και ανταλλαγή πόρων μάθησης.

Η χρήση ενός συστήματος μεσίτη για τη συστηματοποιημένη ανταλλαγή μαθησιακού υλικού μπορεί να ωφελήσει τόσο τους «προμηθευτές» όσο και τους «καταναλωτές». Όσον αφορά τους προμηθευτές, αυτοί έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν τη δουλειά τους με άλλα άτομα που ενδιαφέρονται για το συγκεκριμένο θέμα, έχουν τη δυνατότητα να εμπλουτίσουν την έρευνα τους μέσω σχολίων και εισηγήσεων που θα τους παρέχουν οι καταναλωτές, μπορούν να διευρύνουν τους επαγγελματικούς τους ορίζοντες και να γίνουν γνωστοί σε ένα ευρύτερο επαγγελματικό χώρο, να αναπτύσσουν συνεργασία με άλλα άτομα από τον ίδιο χώρο και να έχουν πρόσβαση σε άλλα εκπαιδευτικά κανάλια. Εξίσου επωφελούνται και οι καταναλωτές, αφού μπορούν να κερδίσουν πολύτιμο χρόνο α) στην αναζήτηση μαθησιακού υλικού (one stop search), β) στην επαναχρησιμοποίηση υπάρχοντος υλικού αντί να υλοποιήσουν το ίδιο υλικό από την αρχή.

Η κατεύθυνση της μάθησης προς τους υπολογιστές, την επικοινωνία τις τεχνολογίες και τα δίκτυα θα την οδηγήσει εκεί όπου θα συναντήσει την «κατά απαίτηση μάθηση» (on demand) και την «ακριβώς στην ώρα της μάθηση» (just-in-time), γεγονός που βοηθάει σημαντικά τους μεσίτες της εκπαίδευσης.

Υφίστανται, όμως, κάποια θέματα που δημιουργούν μεν σκοπέλους στην ομαλή λειτουργία των μεσιτών, δύνανται επίλυσης δε, όπως αυτά: της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών του μαθησιακού υλικού και των δικαιωμάτων του χρήστη στον ψηφιακό κόσμο, της διασφάλισης της αδιάλειπτης λειτουργίας των συστημάτων αυτών, της ποιότητας του υλικού που αναρτάται αλλά και των ενδεχόμενων αντικρουόμενων εκπαιδευτικών πολιτικών (local policies). Παράλληλα, ένα ακόμα ζήτημα που έχει ανακύψει και πραγματώνονται προσπάθειες επίλυσης είναι αυτό της διαλειτουργικότητας που απαιτείται ανάμεσα στους μεσίτες, ούτως ώστε να “επικοινωνούν” και να επιτρέπουν στον τελικό χρήστη ακόμα περισσότερες δυνατότητες εύρεσης γνώσεων.

Συμπερασματικά, όταν αναφερόμαστε στους μαθησιακούς μεσίτες σκιαγραφούμε τους διαμοιραστές της γνώσης ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους που επιτρέπουν την πολυσύνθετη αναζήτηση βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων – μεταδεδομένων – πράγμα που διευρύνει τον ορίζοντα της εκπαιδευτικής χρήσης του διαδικτύου και το διανθίζει με μια υπηρεσία που εξυπηρετεί στοχευμένα τα αιτήματα των χρηστών.

This entry was posted in e-learning. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s